28 Temmuz 2012 Cumartesi

Atatürk'e Veda

Zülfü Livaneli'nin yazıp yönettiği Veda filmi çokça konuşuldu. Atatürk'ü anlatan bir çok film ve kitap gibi eleştiriler aldı. Bugün Veda'yı izledim ve...
Bugüne kadar Atatürk'ü anlatan sayısız kitap, sayısız film oldu. Çocukluğumuzda cepheden cepheye koşan, Cumhuriyet'i ilan eden, meclis kuran o lideri; büyüdükçe bambaşka tanır olduk, bambaşka tanıtıldığını gördük.

Siroz dediler, çok içerdi dediler, aşk hayatı çok hareketliydi dediler. Yazdılar, çizdiler. Onu kötüleyenler özel hayatını, dine bakışını ve daha neleri kullandılar. Hakkında çok yazıldı. Öyle ki "Atatürk'ü sevmiyorum" diye bir cümle kuran insan gördüm. Başbakanın nedense isim vermeden ülkesine davet ettiği bir insanı savunan bu insanlar Atatürk hakkında böyle saçma şekilde konuşuyorlardı. 'Ben bu cümleyi kuramayabilirdim, başka bir ülkede başka şartlarda olabilirdim' diye bir an düşünmeden...Bir film yıldızından ya da geçici şarkıcılardan hoşlanmadığını ifade eder gibi...

Atatürk hakkında böyle işine geldiği gibi konuşan insanlar çok fazlaymış meğerse.. Çocukluğumuzdaki gibi tüyleri diken diken olarak İstiklal Marşı okuyan gençlik yokmuş şimdilerde. Büyüdükçe bunları görür olduk. Bu konuda ciddi anlamda öfkeliyim.

Filmden bahsedecek olursak.. Ben ne bazı eleştirilerdeki gibi Atatürk'ü göklere çıkaran ne de eksik bir film olduğunu düşünüyorum. Atatürk'ün özel hayatına da cephelerdeki komutanlığına da son derece uygun bir şekilde mesafeli yaklaşılmış. Eleştirileri de özellikle okudum ve filmin içeriğiyle ilgili Can Dündar'ın Mustafa filmindeki gibi öyle büyük tartışmalara yol açmadığını gördüm.
Başta oyuncuların tanıdık olması nedeniyle o zamanları ve Atatürk'ü anlatamayacağını düşünmüştüm. Ancak dekor- makyaj ve kıyafetler gerçekten de o zamanları yaşatır haldeydi.
Hele de müzikler... Selanik'i, o zor zamanların duygusunu gerçekten hissettiriyor. Latife Hanım'ın da Fikriye Hanım'ın da birer müzik enstrümanı çalmalarıysa bence o zamanların kadınlarının nolursa olsun kendilerini her şekilde geliştirdiklerinin açık bir kanıtı bence.

Kısacası filmi çok beğendim. Ve herkesin izlemesini öneririm ;)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder